Ofwel: Garage Portugese stijl
Vanuit Nederland
namen we onze Peugeot 207 mee naar Portugal. In de afgelopen drie jaar werd de
auto steeds kleiner. Of misschien propten wij er wel steeds meer boodschappen
in, omdat ons gasten-aantal groeide. Vorig jaar begonnen we met zoeken naar een
alternatief. Een station auto, tweedehands natuurlijk, en goedkoop, want nieuw
ligt ver buiten het financiële bereik.
Dus wij, die echt
NIKS weten van autotechniek, waagden ons op de particuliere tweedehands markt.
We zochten op internet op een soort ‘marktplaats’ –hier OLX- naar gebruikte
auto’s in de buurt en stuitten op verschillende mogelijkheden.
Na een paar
mislukte avonturen lopen we tegen ‘onze nieuwe auto’ aan. We zijn inmiddels
ongeveer een jaar verder. Het is een donkergrijze Renault Mégane station, hij
rijdt super zuinig (1 op 20) op diesel, is van de eerste eigenaar, een vrouw,
dus geen stoere macho scheurder. Hij is 10 jaar oud, maar met slechts 130.000
km op de teller. We laten hem ‘aan de stekker leggen’ bij Renault voor we hem
kopen en hij mankeert bijna niets. Er moet wel een nieuwe accu in. En over 9000
km nieuwe remblokken en er is iets met een dwarsbalk. Maar het is niets ergs,
zo verzekert Renault ons. Dat weten we dan dus. Dat lullen we van de prijs af.
De nieuwe Renault |
Een nieuwe accu dus. Dat is urgent. Je wilt niet halverwege de groothandel langs de weg staan met een auto vól flessen water. Bij Renault kost dat maar liefst € 200,00 en dat vinden we een beetje prijzig; we blijven wél Hollanders, nietwaar. Dus beproeven we ons geluk bij een garage die ons is aangeraden door vrienden: L&T in São Brás de Alportel. We rijden het rommelige terrein vol wrakken op en hebben er in eerste instantie niet veel vertrouwen in.
Een besmeurde man
komt naar ons toe en we leggen in ons beste garage-Portugees uit dat de auto
een nieuwe accu nodig heeft. De monteur knikt begrijpend, opent onze motorklep
(weten wij ook hoe dat moet) en rommelt aan het kapje dat over de accu zit.
Nee, díe accu heeft hij niet. Morgen dan
maar? Dan bestelt hij hem. Er wordt ons geen naam gevraagd, geen
telefoonnummer, niks. Op goed vertrouwen wordt het onderdeel besteld. Kosten €
105,00 inclusief montage. Een afspraak maken voor de montage? Lachend wuift de
monteur dat weg. Welnee, dat kost 10 minuten, kom maar gewoon langs.
Eén uur, een
nieuwe aansluiting en een nieuwe accu later doet alles het weer. We hebben nog
een klein vraagje over een verlengstuk voor de antenne van de nieuwe radio.
De eigenaar van de
garage, Francisco, zo horen we later, komt aanlopen, bromt wat vaags en sloft
weer weg. Na vijf minuten meldt hij zich breed lachend met het gevraagde
onderdeel. Dat krijgen we van hem. En ach, ze zijn de beroerdste niet. Samen
met Luis duikt hij de auto in, haalt de originele radio er uit en sluit de
nieuwe “even” voor ons aan. In het heetst van de strijd blazen ze twee
zekeringen op die ook meten worden vervangen. Er wordt druk gepraat en
overlegd, de mannen hebben lol. Wij staan er voor spek en bonen bij.
We kijken elkaar
aan …ach, wat kan het ons schelen. Hij mag hem hebben, als wij zijn oude
exemplaar krijgen. Dan hebben we toch nog een origineel exemplaar. Luis blij,
wij blij en anderhalf uur en een nieuwe accu en autoradio later, rijden we het
terrein van de garage weer af. Met een factuur van € 108,00 op zak. Dát moet je
in Nederland maar eens proberen!
Wij hebben een
nieuwe garage en een tevreden gevoel. Wat is Portugal toch een heerlijk land!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten