Ofwel: belasting op zijn Portugees
Portugezen hebben een
‘broertje dood’ heeft aan belasting betalen. Naar hun mening zie je er in dit
land niks van terug, dus waarom zou je bijdragen. Aankopen ‘sem factura’ zijn
dan ook mateloos populair. Dat scheelt 23% BTW.
Maar ja, dat
begrotingstekort hè, en die lastige trojka. Lissabon zit er wel mee in zijn
maag. Hoe krijgen we die dwarse Portugezen aan het betalen? Na veel
brainstormen ontstond het briljante plan om de grote snelwegen in Portugal
onderhevig te gaan maken aan een tolsysteem.
In de Algarve betreft het dan de
A22, de enige snelweg die we hier hebben en die van oost naar west, van Vila
Real de Santo Antonio naar Sagres, het
land doorsnijdt.
Tolpoorten Algarve |
Aan die A22, ook wel de Via
do Infante, hangt een geschiedenis.
In het pre-A22 tijdperk
hadden we hier namelijk sinds mensenheugenis de EN125. Dat is de provinciale
kustweg die in de jaren ’90 van de vorige eeuw uitgroeide tot de weg die de
twijfelachtige eer ten beurt viel, de gevaarlijkste weg van Europa te zijn met
jaarlijks het meeste dodelijke ongelukken. Daar moest iets aan worden gedaan,
dus een bedelactie .. oh nee, sorry, Europese lobby, kwam op gang en Europa
stortte geld zodat onze A22, betaald dus door de Duitse, Franse, Nederlandse,
etc. belastingbetaler, het verkeer in de Algarve een stuk veiliger maakte.
Nu hebben de bollebozen in
Lissabon geld nodig en op zoek naar een vermeende melkkoe, werden miljoenen
geïnvesteerd in een tolsysteem. De auto wordt gefotografeerd door de poorten
waar hij onder door rijdt. De tol “automatisch” middels een transponder (die je
overigens wel zelf moet kopen), vermits gekoppeld aan een creditcard afgerekend,
dan wel na 48 uur bij een postkantoor voldaan als geen credit card nummer
bekend is. Op 8 december jl. ging het systeem in werking.
Camera's boven de A22 |
Portugal zou Portugal niet
zijn, als het hele systeem niet binnen een paar weken volledig op zijn gat zou
liggen. Want tsja…. Wel lullig dat die transponders helemaal nog niet
verkrijgbaar zijn. Navraag op het
postkantoor leert, dat de dames en heren daar het eigenlijk ook niet weten.
Wanneer je een auto rijdt met een buitenlandse nummerplaat, kan je niet
afrekenen. Bij de Via Verde (de tol organisatie in Portugal) verschilt men per
loket van mening over wat verstaan moet worden onder een ‘rit’ en of je onderweg
eigenlijk wel mag gaan plassen omdat de afstand vs. tijd tussen de poortjes
gemeten wordt. Het is bijna hilarisch.
Voor huurauto’s (die de
Algarve in de zomer overstromen) zijn geen voorzieningen getroffen. Een
verhuurmaatschappij met 400 auto’s krijgt nu al gemiddeld 100 brieven per dag
van de Via Verde met een verzoek om informatie over de bestuurder van de
huurauto met het nummerbord ??-00-!! zodat daar een rekening heen kan worden
gestuurd. Dat probleem zal dit jaar en
in 2012 niet worden opgelost en autoverhuurmaatschappijen zien het zomerseizoen
met afgrijzen tegemoet.
En de praktijk: het is het weer druk op de EN125. Het aantal
ongelukken daar neemt weer hand over hand toe. De inwoners van de Algarve
hebben bijna unaniem en stilzwijgend besloten de tol niet te accepteren en
mijden de A22 als de pest. De hele tol-opbrengst bestaat op dit moment uit auto’s van de
verkeerspolitie en er rijdt een enkele buitenlander die de introductie heeft gemist en
de borden niet begrijpt en dus ook niet betaalt. We zijn verkeerstechnisch “terug bij af”.
Wat 2012 zal brengen? Niemand kan het echt voorspellen, maar de
begroting van onze premier, Paulo Passos Coelho, ziet er prachtig uit en
leverde applaus op van Angela Merkel. We ‘mogen’ in de € blijven. En de
Algarve? Zij tuft provinciaal voort.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten